VNSG-community is klaar voor digitale transformatie
230.00:373.00:600!

Transformatie. Innovatie. Ambitie. De onbetwiste kernbegrippen van het afgelopen VNSG Congres, dat voor de tweede keer plaatsvond in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. De transformatie naar de digitale wereld; de innovaties die deze digital journey mogelijk maken en de alomtegenwoordige ambitie om stappen te zetten richting die – in de woorden van SAP keynote spreker Hala Zeine – magnificant new world. We blikken terug op een energieke en inspirerende editie van het congres.

Tekst: Monique van Hout | Factor Tachtig
Nieuwsgierig en leergierig
“Vorig jaar was de transformatie nog ver weg, nu zitten we er middenin,” aldus Astrid Zwiers in haar welkomstwoord. En dat was te merken! Het overgrote deel van de bijna 900 deelnemers leek zich bewust van de noodzaak te beginnen met de digitale transformatie. Er was een merkbaar enthousiasme om kennis op te doen en te leren van anderen die al stappen hadden gezet.
De toon werd meteen gezet door de aanstekelijke keynote-presentatie van Angélique de Vries, Head of Global Presales & Customer Experience, die werd geïntroduceerd als de Floortje Dessing van SAP.
In haar reizen rond de wereld kwam ze prachtige innovaties tegen die ze in een interactieve presentatie deelde met de volle zaal. Innovatieve technologieën, maar toch herkenbaar. Zo maakte De Vries de mogelijkheden van de toekomst tastbaar.
Deze interactieve sfeer werd doorgezet in de parallelsessies. De vele enthousiaste sprekers kregen bij vrijwel elke presentatie vragen uit het publiek. Herkenbare voorbeelden uit de praktijk, soms met een knipoog verteld, vergrootten de response en interactie.
Overal waren volle of zelfs overvolle zalen, vooral bij SAP Roadmap sessies. Zo was er op dit congres veel ruimte voor vragen, maar nog meer ruimte voor antwoorden: in Live Influencing sessies, workshops, en rondetafeldiscussies kregen deelnemers de kans om experts het hemd van het lijf te vragen.
Praktische vragen – over de compatibiliteit met software van andere leveranciers, het beste stappenplan voor de overstap naar een Fiori-omgeving, of verdere uitleg van schematische overzichten van het productlandschap – konden op een eerlijk en hulpvaardig antwoord rekenen.

Digitale werkelijkheid
De razendsnel veranderende wereld was een overkoepelend thema in de keynote presentaties. “Knipperen met je ogen en het kan weer anders zijn. Dat vraagt om aanpassing in businessmodellen, functieprofielen, en veranderingen bij jezelf,” vertelde trendwatcher Farid Tabarki aan het einde van de eerste congresdag.
Tabarki duidde het concept van de vloeibare maatschappij - die onder meer in het teken staat van delen, one size does not fit all en permanente feedback. Allemaal aspecten die ook een belangrijke rol spelen bij SAP: zichtbaar in een co-innovatie project met Apple en aandacht voor het ontwikkelen van realtime toepassingen die altijd en overal inzicht en feedback kunnen geven.
“De ‘real world’ is digitaal geworden. Als je daarin niet meegaat, ben je gedoemd.” Met deze rake woorden wist Prof. Dr. Willem Vermeend - als allerlaatste spreker - de aandacht tot het eind vast te houden.
“Trends als Internet of Things, data-analyses en robotisering zijn evengoed een bedreiging als een geweldige mogelijkheid voor je business,” ging hij verder. Wat was zijn gouden tip waarmee de deelnemers naar huis gingen? “Ga op zoek naar de toegevoegde waarde van deze ontwikkelingen voor je klant. Anders is over 5 jaar de helft van deze zaal leeg.”
Are you ready?
De vraag is niet òf maar wanneer je aan de digital journey begint. Dat was een van de meest gehoorde conclusies uit sessiezalen en vanaf de informatiemarkt. Hala Zeine, Head of SAP Portfolio Strategy & Pricing, stelde vervolgens iedereen gerust door te benadrukken dat het niet uit maakt of je grote of kleine stappen zet. “SAP heeft ruimte voor alle tempo’s waarop klanten de digitale transformatie doormaken,” bevestigde ze.

Maar dit neemt niet weg dat iedereen aan de slag moet. Zelfs SAP en de VNSG ontkomen er niet aan om te transformeren. De stap naar S/4HANA is gigantisch, ook voor SAP. Dat betekent dat het voor SAP-gebruikers een immense transformatie is. Toch werd de ambitie van klanten duidelijk: zij zijn bereid om de stap echt te maken. Bedrijven zijn er klaar voor.
Dankzij de beschikbaarheid en dalende prijs van nieuwe technologieën wordt het eenvoudiger. Hiermee is de transformatie nu realistischer dan voorheen. En dat voelden veel deelnemers ook. Het VNSG Congres 2016 bruiste. De aanwezige deelnemers en bedrijven toonden zich klaar voor die digital journey.
Natuurlijk waren er ook belangrijke punten van aandacht. Zo bleek security een grote zorg. Het was één van de onderwerpen die op dit congres nog vaker aan bod kwam in de vragen dan in de antwoorden. Maar dit betekent dat er nog genoeg stof is om op een volgend congres over door te vragen.
Deze editie van het VNSG Congres toonde de nieuwe wereld. En die wordt enthousiast omarmd door onze community. Dat belooft veel voor de toekomst!

VNSG Congres 2016 - Compilatie

VNSG Congres 2016 - Interview deelnemers