“Er is nog weinig kennis in de markt”

De HANA- en Fashion Management Solution-implementatie bij PVH Europe


Veel SAP-klanten overwegen een implementatie van HANA of zijn daarmee bezig. Zo ook kledingbedrijf PVH Europe, eigenaar van o.a. Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Wat komt daarbij kijken, waar moet u op letten en wat levert het op? Nanne Sluis, Manager Business Analytics bij PVH Europe, en Freek Geldof, Team Lead Business Intelligence bij PVH Europe, vertellen over hun aanpak en ervaringen.
Interview Hans de Labije • Tekst Jon Hoofwijk
Phillips-Van Heusen Corporation Europe (PVH Europe) is een Amerikaans bedrijf dat internationaal behoort tot de grootste spelers in de kledingsector. Het bedrijf dat eigenaar is van vele toonaangevende merken, heeft recentelijk Fashion Management Solution (FMS) geïmplementeerd met HANA als onderliggende database. Dagelijks rapporteren honderden gebruikers ermee in realtime.

SAP Fashion Management: alles voor de modesector
Waarom heeft PVH Europe voor een nieuw systeem gekozen? “SAP Fashion Management (FMS) brengt alle bedrijfsprocessen voor groothandel-, productie- en retailactiviteiten in de modesector op één platform op basis van SAP HANA. Door de verticale omnichannel bedrijfsprocessen binnen één geïntegreerd systeem te beheren, kunnen we sneller nieuwe collecties op de markt brengen, de voorraad beter beheren en de efficiëntie verhogen. SAP FMS integreert het vroegere SAP AFS en SAP Retail in één systeem. In de oude situatie, toen PVH Europe nog met SAP Apparel and Footwear (SAP AFS) werkte, waren de rapportages niet gescheiden van de applicatie. Elke keer als SAP een update uitbracht, moest PVH Europe de query’s voor zijn klantspecifieke rapportages (Z-rapporten) opnieuw testen. Dat nam veel tijd in beslag en was kostbaar. Met FMS en HANA als onderliggende databaselaag heeft PVH Europe dit probleem van updates niet meer. De HANA-laag biedt namelijk de mogelijkheid om er de klantspecifieke query’s in onder te brengen. Nanne Sluis en Freek Geldof hebben een compleet nieuw HANA-datamodel ontworpen en gebouwd, waarmee het probleem van de updates en het testen tot het verleden behoort.”

Eén centrale waarheid
“Het is heel anders, nieuw, flexibel en heeft veel mogelijkheden,” vinden Nanne Sluis en Freek Geldof. “We hebben geprobeerd één centrale waarheid te creëren die we kunnen gebruiken. Door de openheid van HANA kunnen veel andere applicaties eenvoudig het data model in HANA gebruiken. ” Voor het ontwerp hebben Nanne Sluis en Freek Geldof gekozen voor het LEGO-principe. Rondom specifieke onderwerpen zijn views gemaakt die steeds kunnen worden hergebruikt. Door deze bouwblokken konden complexe rapporten steeds eenvoudiger worden gebouwd, en hoeft de logica maar op één plek te worden onderhouden. “De meeste views hebben we met grafische blokjes gemaakt, maar voor de complexere zaken heb je wel SQL nodig.”
Verwachtingen managen, performance optimaliseren
Op de vraag of het nieuwe systeem aan de verwachtingen voldoet, antwoorden Nanne Sluis en Freek Geldof: “Het nieuwe systeem is veel sneller dan voorheen, toen we nog met SAP Apparel and Footwear (SAP AFS) werkten. De database is toegankelijk en snel. Je kunt snel analyseren maar manage wel de verwachtingen! Als gebruikers verwachten dat ze hele complexe query’s met honderden gebruikers tegelijkertijd in milliseconden kunnen uitvoeren, dan draait het uit op een teleurstelling. Daar moeten we wel bij zeggen dat het hele orderboek van ons bedrijf miljoenen en miljoenen regels omvat: alle klanten, nieuwe artikelen, de kleur en maat van alle kledingstukken, et cetera. De problemen met de performance hebben we op weten te lossen. Met de Statistics Server van HANA kunnen we analyseren wie, welke views, hoe vaak gebruikt. Dit is erg handig om de performance te optimaliseren, maar het is wel erg technisch. Gebruikers, en daar hebben we er honderden van, willen altijd in realtime werken. Als een product net verzonden is, is dat een vereiste maar voor veel query’s is dat lang niet altijd nodig. Door alleen in realtime te werken wanneer dat noodzakelijk is, is de snelheid aanzienlijk op te voeren. Verder hebben we een eigen caching-mechanisme gemaakt waarmee de performance, met succes, verbeterd is.”

Best practices
Wat zijn de lessen die Nanne Sluis en Freek Geldof van de implementatie van HANA en FMS hebben geleerd? “Zoals dat voor alles geldt: probeer het de eerste keer meteen goed te doen,” antwoorden de Manager Business Analytics en de Team Lead Business Intelligence beslist. “Wij hebben een aantal dingen opnieuw moeten maken, omdat scenario’s toch ingewikkelder bleken dan gedacht. Voor zware of complexe componenten kun je het beste Structured Query Language (SQL) gebruiken. Grafische views zijn overzichtelijk, maar SQL geeft meer mogelijkheden en meer controle over de performance. Het berekenen van bijvoorbeeld het aantal werkdagen tussen twee datums via een factory calendar kan wel via SQL maar niet via grafische views. Een ander advies is om de delivery units niet te groot te maken, zodat je sneller kunt transporteren binnen je landschap. Pas op met aggregaties: vanwege de optimalisaties die HANA uitvoert, kunnen resultaten soms erg ondoorzichtig zijn. Het is ook raadzaam om nieuwe versies van Analysis goed te testen, omdat resultaten van query’s soms wijzigen terwijl HANA onveranderd blijft.”

“Verder hebben we geconstateerd dat er veel te besparen is qua tijd en processen wanneer je veel tabellen in een apart schema opneemt die we normaal als Z-tabellen in SAP zouden aanmaken. Op deze manier raken we niet de SAP-applicatie maar kunnen er wel gebruik van maken in rapportages. De autorisatie in HANA is ook compleet anders: er zijn aparte autorisaties, ook op dataniveau. We hebben slagen moeten maken om het efficiënt in te richten. Het is verstandig om op tijd met het autorisatiemodel te beginnen. In de markt is er nog weinig kennis over, hebben we gemerkt, en dat geldt niet alleen voor autorisatie. Ervaring als andere SAP systemen is geen garantie meer voor voldoende ervaring, daar zijn meer vaardigheden voor nodig. Iedereen met kennis van SQL kan er echter snel mee uit de voeten. Tot slot: Een HANA View is nog niet een-op-een Business Warehouse (BW)-query waarin je de opmaak in de query zelf kunt opslaan. Om dit op te vangen hebben we zelf templates gemaakt in MS Excel. Het zou mooi en handig zijn als SAP daarboven een extra laag toevoegt,” aldus Nanne Sluis en Freek Geldof.
Over PVH Corp.

De Amerikaanse Phillips-Van Heusen Corporation (PVH Corp.) heeft een rijke geschiedenis die meer dan 135 jaar teruggaat. Het bedrijf is uitgegroeid tot een van de grootste mondiale kledingbedrijven. Wereldwijd werken er meer dan 35.000 medewerkers in meer dan veertig landen. PVH Corp. is eigenaar van iconische merken als CALVIN KLEIN, TOMMY HILFIGER, Van Heusen, IZOD, ARROW, Speedo*, Warner’s en Olga. PVH Europe in Amsterdam is de thuisbasis van het wereldwijde hoofdkantoor van Tommy Hilfiger en de Europese kantoren van Calvin Klein.

* Het Speedo-merk is gelicenseerd voor Noord-Amerika en de Caribbean van Speedo International, Limited.

Tommy Hilfiger
In 2010 kwam Tommy Hilfiger in handen van de PVH Corp. Tommy Hilfiger is opgericht in 1985 en internationaal bekend om zijn klassieke Amerikaanse cool-stijl. Het merk heeft een breed scala aan collecties, waaronder HILFIGER COLLECTION, TOMMY HILFIGER TAILORED, heren-, dames- en sportkleding, HILFIGER DENIM, accessoires en schoeisel. Daarnaast is het merk gelicenseerd voor een scala aan producten, waaronder geuren, brillen, horloges en huisinrichting. Tommy Hilfiger heeft meer dan 17.000 medewerkers en een uitgebreid distributienetwerk in meer dan honderd landen en 1.800 winkels.

Calvin Klein
Calvin Klein is een wereldwijd levensstijlmerk dat in 1968 is opgericht door Calvin Klein en zijn zakenpartner Barry Schwartz. Het heeft een vooraanstaande reputatie opgebouwd in de Amerikaanse mode met zijn esthetische en innovatieve ontwerpen. Bij Calvin Klein werken wereldwijd ruim 10.000 medewerkers, de Calvin Klein-producten zijn in meer dan 110 landen te koop. In 2003 werd Calvin Klein overgenomen door PVH Corp.