University Alliances op Hogeschool van Amsterdam
Analytics verovert hoger onderwijs
000000
000000000000
000000
Studenten maken kennis met alle complexiteit die een modern bedrijf parten speelt en krijgen de software aangereikt die hen daarbij helpt.
SAP University Alliances is een wereldwijd programma met 3.100 onderwijsinstellingen in 106 landen. Doelstelling? Vormgeven van het hoger onderwijs met SAP-technologie en -software. Op 31 januari streek het circus neer op de HvA, waar vakgenoten elkaar konden treffen. Analytics voor managementrapportages bleek een heet hangijzer. “Hier moeten we iets mee. Big data analyseren en managementrapportages maken is een must. Studenten kunnen niet meer zonder.”
000000
Interview en Tekst Ton Verheijen

Kom erbij! Zo gemoedelijk kan het sfeertje zijn als echte vakgenoten elkaar treffen. Eindelijk weer eens ‘op niveau’ met collega’s praten. Het bleek maar weer eens op 31 januari tijdens een bijeenkomst van de SAP University Alliances op de HvA (Hogeschool van Amsterdam). Docenten, studiebegeleiders, SAP-specialisten en mensen van het University Competence Center (UCC) konden bijpraten, sparren en ideeën uitwisselen.
000000

Ksenia Neumann
Efficiënter gebruik
Tussen tien en vier viel er een hoop te bespreken. Denk aan de actuele situatie rond SAP S/4HANA met Fiori (‘simpele logistiek, simpele finance’) SAP Vora (SAP’s eerste stappen in de wereld van Hadoop), SAP Hybris Marketing en natuurlijk ontwikkelingen rond data streaming en internet of things. Roadmaps, plannen, verwachtingen en stoute dromen passeerden de revue. Het was bijna teveel om op te noemen.

‘Analytics’ was een van de belangrijke issues. Ksenia Neumann van het UCC gaf over analytics een uitvoerige presentatie. (Het UCC is een in Magdeburg gevestigd onderdeel van SAP University Alliances en de belangrijkste partner van de docenten.) Neumann: “Het is belangrijk voor studenten om on the edge of technology te zijn. Als ze straks in het bedrijfsleven werken, wordt van hen verwacht dat ze steeds sneller beslissingen nemen. Dat betekent: data kunnen analyseren. De opkomst van social media heeft bijgedragen aan die sterke behoefte aan beslissingsbekwaamheid. Met ons studiemateriaal laten we de studenten zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat en hoe ze bruikbare informatie uit data halen.”

De presentatie van Neumann ging over technische innovaties, SAP Business Warehouse, de actualiteiten en geplande vernieuwingen rond SAP HANA (denk aan de Lumira-desktop en predictive analytics) en wat niet al meer. De vraag is natuurlijk hoe je deze complexe materie vertaalt naar de belevingswereld van de student. Daarvoor is Global Bike Inc. (GBI) in het leven geroepen. Neumann: “GBI is een fictief fietsbedrijf waarmee we de praktijk simuleren. Wat zeggen klanten op Facebook en Twitter over GBI? Welke producten worden het meest verkocht? Met onze software screenen we de data, meten we de sentimenten en voorspellen we de toekomst. We bieden de studenten alle uitdagingen die ze in echte bedrijven ook tegenkomen.”

Innovatie, veiligheid, betrouwbaarheid en goede prestaties vormen de core business van GBI. Dat zijn serieuze beproevingen. Van de studenten wordt verwacht dat ze de strategie bepalen, financiële kengetallen paraat hebben, met managementmodellen (zoals de balanced scorecard) kunnen werken, businessmodellen kunnen vernieuwen, het ERP-landschap overzien en de ICT-architectuur kunnen vormgeven. Kortom: studenten maken kennis met alle complexiteit die een modern bedrijf parten speelt en krijgen de software aangereikt die hen daarbij helpt.
“Het is belangrijk voor studenten om on the edge of technology te zijn. Als ze straks in het bedrijfsleven werken, wordt van hen verwacht dat ze steeds sneller beslissingen nemen. Dat betekent: data kunnen analyseren.”
Dirk-Jan Schenk van de HvA concludeert: “De UCC weet wat er aan materiaal beschikbaar is en presenteert dat. Wij docenten halen eruit wat we nodig hebben. Noem het cherry picking. Vandaag halen we de krenten uit de pap.”
000000000000000000000000
000000
  • 000000
    Cover Fiori-dashboard
    1
  • 000000
    VOORwoord
    2
  • 000000
    SAP Product-strategie
    3
  • 000000
    Self Service BI
    4
  • 000000
    Advertentie JUGO
    5
  • 000000
    BAM creëert meer grip
    6
  • 000000
    Tips & Tricks
    7
  • 000000
    Compass Group kijkt vooruit
    8
  • 000000
    Advertentie Ensior
    9
  • 000000
    Trespa
    10
  • 000000
    Van Analytics naar superintelligentie
    11
  • 000000
    Sanoma
    & Fiori
    12
  • 000000
    Simple Analytics
    13
  • 000000
    Alliander
    14
  • 000000
    Mammoet
    15
  • 000000
    Advertentie IDEO
    16
  • 000000
    ZOOM ifm electronic
    17
  • 000000
    University Alliances
    18
  • 000000
    Jaarverslag 2016
    19
  • 000000
    Advertentie Connect to Innovate
    20
  • 000000
    21
    Volgende keer
  • 22Advertentie IDEO
menu