VOOR
woord
PIETER FRANSEN Bestuurslid VNSG

De huidige ontwikkelingen in de business vragen om meer analyse van marktontwikkelingen, klantvraag en productieprocessen teneinde de concurrenten voor te blijven. Het is een kwestie van “do or die”. Mede om die reden zet SAP zwaar in op Analytics. Het is dan ook geen toeval dat de naam Analytics is opgenomen in de naam van SAP HANA (High Performance ANalytic Appliance).

Het HANA platform geeft een organisatie real-time toegang tot informatie. Waarbij Analytics de ontdekking, interpretatie en communicatie van betekenisvolle patronen in data mogelijk maakt. Bij deze analyse van data wordt er gebruik gemaakt van statistische methoden en het op wiskundige manier verschaffen van een kwantitatieve basis voor beleidsbeslissingen. De verkregen inzichten van Analytics worden vaak via visualisatie gecommuniceerd en gepresenteerd. Deze nieuwe mogelijkheid van werken heeft impact op de verschillende niveaus binnen de organisatie.

Met behulp van de presentatietechnologie worden medewerkers tijdens hun dagelijkse werkzaamheden in staat gesteld om de juiste beslissingen te nemen. In de praktijk betekent dit veelal een switch tussen het transactionele systeem en het analytische systeem. Door bijvoorbeeld analytics te integreren in het operationele proces krijgen medewerkers real-time toegang tot analytische informatie op het moment dat zij deze nodig hebben.

De vraag waarmee iedere organisatie worstelt is of het HANA platform het juiste is voor hun organisatie? Elk bedrijf dat SAP als centraal informatieplatform gebruikt zou bezig moeten zijn met dit vraagstuk. Dit omdat het een fundament gaat vormen voor een nieuw IT-systeem en de daaraan gerelateerde bedrijfsvoering.
000000
Pieter Fransen
000000000000
000000
000000
Mijn eigen ervaring is dat het verkrijgen/vergaren van juiste en volledige data een van de grootste uitdagingen is. Bijvoorbeeld waar haal je de data vandaan en hoe creëer je je eigen (kwalitatieve goede) data set?
Door de nieuwe technieken zijn de mogelijkheden vele malen groter, maar de vraag is of de bewerkte data de juiste kwaliteit heeft voor de ondersteuning van beslissingen.

De keuzes zijn uitgebreid, maar waar begin je nu? Dit antwoord zal ieder bedrijf zelf moeten ontdekken. In deze uitgave van het VNSG Magazine is weer een aantal mooie artikelen opgenomen. Ervaringen van onze leden zijn weer opgetekend om met u te delen en mogelijk te helpen bij het maken van uw eigen roadmap.

Veel leesplezier!
Analytics.
  • 000000
    Cover Fiori-dashboard
    1
  • 000000
    VOORwoord
    2
  • 000000
    SAP Product-strategie
    3
  • 000000
    Self Service BI
    4
  • 000000
    Advertentie JUGO
    5
  • 000000
    BAM creëert meer grip
    6
  • 000000
    Tips & Tricks
    7
  • 000000
    Compass Group kijkt vooruit
    8
  • 000000
    Advertentie Ensior
    9
  • 000000
    Trespa
    10
  • 000000
    Van Analytics naar superintelligentie
    11
  • 000000
    Sanoma
    & Fiori
    12
  • 000000
    Simple Analytics
    13
  • 000000
    Alliander
    14
  • 000000
    Mammoet
    15
  • 000000
    Advertentie IDEO
    16
  • 000000
    ZOOM ifm electronic
    17
  • 000000
    University Alliances
    18
  • 000000
    Jaarverslag 2016
    19
  • 000000
    Advertentie Connect to Innovate
    20
  • 000000
    21
    Volgende keer
  • 22Advertentie IDEO
menu