000000
000000000000
000000
Laten we stoppen met HR Analytics
000000
Auteur Sjoerd van den Heuvel
Er zitten drie begrippen op een rij: HR Analytics, People Analytics en Workforce Analytics. Ze hebben precies dezelfde achternaam, maar een compleet ander DNA. Vaak halen mensen hen door elkaar. Dan roepen ze de één maar bedoelen ze de ander. Wat is nou écht het verschil? En welke van de drie is here to stay? Dr. Sjoerd van den Heuvel, People Analytics Researcher aan de HU University of Applied Sciences, deelt zijn visie.
"Na mijn studie Organisation Studies ging ik aan de slag bij een consultancybedrijf, terwijl ik tegelijkertijd bezig was met promoveren. Ik liep als wetenschapper rond in de zakelijke omgeving, en als consultant bij een onderzoeksinstituut. Hoewel het twee totaal verschillende omgevingen zijn, vloeide de wetenschappelijke wereld en de beroepspraktijk voor mij naadloos samen. Bij het consultancybedrijf lag enorm veel data voor het oprapen, waar toen – ruim negen jaar geleden – vrij weinig mee gedaan werd. Dat frustreerde mij enorm, omdat ik als wetenschapper juist data nodig had om te kunnen publiceren. Sindsdien zet ik mij ervoor in om wetenschap en praktijk meer van elkaar te laten profiteren. Mijn huidige baan biedt daar de perfecte gelegenheid toe. Bij de University of Applied Sciences Utrecht steken we wetenschappelijk onderzoek zo in dat het relevant is in de praktijk, en helpen we organisaties om vanuit een wetenschappelijk raamwerk naar praktische vraagstukken te kijken. Win-win.

Wil de échte definitie nu opstaan?
Binnen HR hoort de mens centraal te staan. Niet alléén de organisatie, de fte’s, de harde cijfers. Hoe geef je mensen een rol waar ze zich prettig bij voelen? Hoe zorg je ervoor dat ze elke dag blij naar hun werk gaan? En dat ze vanuit die houding bijdragen aan het realiseren van organisatiedoelen? Dát zijn vragen waar het om zou moeten gaan. Ik zie echter vaak dat HR meer in dienst staat van de organisatie dan van de medewerker, waarbij de grote vraag is: hoe zetten we onze mensen in om de organisatieprestaties te verbeteren? Om die reden gebruik ik altijd de term ‘People Analytics’ om mijn vakgebied te omschrijven, en ben ik geen fan van het eenzijdige ‘HR Analytics’ en ouderwets klinkende ‘Workforce Analytics’.
000000
Hoe het niet moet
People Analytics wordt ingezet om uiteenlopende people-vraagstukken te beantwoorden. Leidt het recruitmentbeleid tot meer innovatiekracht? Is een introvert persoon gevoeliger voor feedback van anderen dan een extravert persoon? Hoe voorspel je het verloop van blue-collar workers?

Die laatste vraag stond enkele jaren geleden centraal bij een niet nader te noemen bedrijf. Ze hadden een externe partij ingehuurd en tienduizenden euro’s geïnvesteerd om tot een antwoord te komen. Op het moment dat ik binnenkwam, was het onderzoek in volle gang. Ik stelde een paar basic vragen over de methode. Het meetinstrument? Ze hadden een survey verstuurd om de intentie tot verloop te meten. De populatie? Blue-collar workers. Maar het onderzoeksbureau had de survey voor het gemak ook uitgedeeld onder het kantoorpersoneel, aangezien er te weinig respondenten waren.

Methodisch ga je hier nat. Is een intentie om te vertrekken hetzelfde als het daadwerkelijk doen? Zullen mensen middenin crisistijd – waarin we ons toen bevonden – écht hun baan opzeggen? Conclusie: de resultaten waren ernstig vertroebeld.

People Analytics draait niet om analytics
Het verbaasde mij dat niemand binnen het HR-team van die organisatie in een eerder stadium al kritische vragen had gesteld over de methode. Dat niemand het vreemd vond dat het onderzoeksbureau de survey ook onder kantoorpersoneel had uitgezet. En dát is precies hoe ik tegen People Analytics aan kijk. Ik zie het veel meer als een denkraam dan als een simpele analyse van data. Want, zo geeft het bovenstaande voorbeeld aan, bij die analyse kan er behoorlijk wat verkeerd gaan als je niet het juiste denkraam hanteert.

Luiers en bier op 3 oktober
Het is een belangrijk deel van mijn job om HR-professionals betere vragen te laten stellen, aan zichzelf én aan de business. Daarom nodig ik je uit voor connect to innovate op dinsdag 3 oktober, waar ik tijdens mijn keynote graag samen met jou verder in dit onderwerp duik. Hoe stel je jouw medewerkers centraal bij de People Analytics-strategie? Hoe zorg je dat de strategie beklijft in de organisatie, en dat de business jou gaat vragen om analyses uit te voeren? Hoe weet je dat de technologie die je gebruikt niet morgen al gedateerd is? En wat is de relatie tussen luiers en bier? Ik vertel het je allemaal op 3 oktober. ”Op 3 en 4 oktober 2017 vindt het event connect to innovate plaats. Connect to innovate is een volledig vernieuwd kennisevenement van SAP en VNSG. De HR-track, met Sjoerd van den Heuvel als een van de sprekers, is op 3 oktober. Ontdek hoe als HR-professional jouw rol als aanjager van innovatie vormgeeft en kom naar dit exclusieve HR-event!
66B245000000
Naam: Dr. Sjoerd van den Heuvel
Bedrijf: Hogeschool Utrecht
Functie: Hoofddocent Arbeid & Organisatie
Titel: Laten we stoppen met HR Analytics
Dag: 3 oktober
  • 66B245
    Connect to Innovate
    1
  • 66B245
    voorwoord
    2
  • 66B245
    Keynotes
    3
  • 66B245
    Klanten
    presentaties
    4
  • 000000
    Feyenoord grote winnaar deze transferperiode
  • 000000
    Shaping the game
    van het onderhandelen
  • 000000
    Onze aanpak: uniek, robuust en vernieuwend
  • 000000
    Customer centricity: vijf regels voor succes
  • 000000
    De focus van HR moet liggen op de employee experience
  • 000000
    Wat organisaties verwachten van de nieuwe CFO (en hoe je daaraan kunt voldoen)
  • 000000
    Jouw Roadmap voor
    Customer Engagement
  • 000000
    HR-directeur van de toekomst: advocaat, business partner of dying breed?
  • 000000
    Advertentie Axl&Trax
  • 000000
    Spieken om te innoveren
  • 000000
    IT’s all about evolution...
  • 000000
    Laten we stoppen met HR Analytics
  • 000000
    Een belangrijk keerpunt voor inkoop: het liefdesverhaal met IT neemt een nieuwe wending


  • 000000
    Een wijze (tennis)les van Esther Vergeer: over HR, diversiteit en staande ovaties
  • 000000
    Advertentie Ideo

  • 000000
    Influencer marketing: zelfs als je geen Harry Potter bent kun je deze ‘oldest trick in the book’ toepassen!

  • 000000
    Performance reviews: twee keer per jaar of voortdurend?
  • 000000
    Diamanten, koeien en containers in de block-(supply)chain


  • 000000
    Hoe de implementatie van SAP Cloud for Customer heeft bijgedragen aan een efficiënter sales proces.

  • 000000
    Postbezorgers declareren vliegensvlug bij PostNL

  • 000000
    De perfecte customer experience in B2B:
    4 must do’s
  • 000000
    Van PRINCE2-projecten naar proeftuintjes

  • 66B245
    Roadmap & Live Influencing sessies
    27
  • 66B245
    Deelnemers vertellen waarom zij naar connect to innovate gaan.
    28
  • 66B245
    Timetable
    en
    registratie
    29
  • 66B245
    Sponsoren
    30
menu