ZOOM Geesinknorba

"De knop moest om van bezuinigen naar een positieve flow"




INTERVIEW EN TEKST | Dirk-Jan Schenk


“We zijn weer aan het groeien en zitten in een positieve flow”

vertellen Wietze Dam, IT Manager, en Ruurd de Jong, CFO, bij Geesinknorba in Emmeloord.


Bedrijf

De geschiedenis van Geesinknorba gaat terug naar het jaar 1875, waarin Jacobus Geesink het bedrijf Geesink in Weesp oprichtte. Het begon allemaal met het bouwen van koetsen en in 1915 werd het eerste afvalinzamelvoertuig verscheept. In 2000 heeft Geesink de Zweedse producent Norba overgenomen, en werd daarmee een van de grootste leveranciers van afvalinzamelvoertuigen in Europa. In 1968 brak een grote brand uit bij Geesink in Weesp, de grootste brand uit de geschiedenis van Weesp. De fabriek is in Emmeloord herbouwd. Na een reeks van overnames is in september 2017 Geesinknorba overgenomen door het Chinese Firion Investments. “Firion is op zoek naar synergie, wil samenwerken waar mogelijk, mits het wel praktisch blijft”, legt Ruurd uit. Na jaren van kosten besparen, kredietcrisis, krimp met ook een afnemende service behoefte, was de rek eruit. De overname betekende weer mogelijkheden om te investeren en te groeien. De ambitie is om weer dominant te worden in de wereldmarkt.


Geesinknorba ontwikkelt en produceert huisvuilwagens op bestaande chassis en stationaire afvalpersen. Unique selling points zijn het lage energieverbruik en de lage onderhoudskosten en daarmee een laag TCO. In totaal werken 450 mensen bij Geesinknorba, waarvan 240 in Nederland. In Emmeloord bevindt zich het hoofdkantoor, de engineering (25 experts in o.a. elektronica, software en hydrauliek), de productie, de exportafdeling en de (after-)sales voor de Benelux. In Engeland, Zweden, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Italië bevinden zich branche-kantoren voor sales en aftersales. De wagens worden verkocht tot in Rusland en Saoedi-Arabië.


De omschakeling van defensief/lean naar enthousiast groeien was groot voor het personeel. Wietze: “De knop moest om, bijvoorbeeld met een feestelijk gebakje bij de nieuwe Norba4 of de pensionering van de GPM3.” Innovatie krijgt weer aandacht. De hele afvalketen verandert en IoT wordt belangrijk. De auto’s worden ‘smart units’ en de eerste volledig elektrische vuilniswagen is beschikbaar.


SAP

Het oude ERP-systeem was millenniumproof, maar had daarna geen upgrades meer gehad. Na verloop van tijd was ook geen support meer beschikbaar. Door overnames was een bont landschap ontstaan van diverse grote en kleine ERP-systemen. In de periode van 2001 tot 2009 was de ambitie een datawarehouse platform te bouwen voor diverse rapportages samen met de toenmalige eigenaar Oshkosh Truck. Na de verkoop van Geesinknorba kwam daar abrupt een einde aan.. In 2013 heeft een ERP-selectie plaatsgevonden en eind 2013 is gekozen voor SAP R/3. In 2014 is hard gewerkt aan Blueprints voor alle benodigde modules, maar toen was het geld op en bleek het opschonen van de technische materiaal stamgegevens lastiger dan voorzien.


Eind 2015 is het plan nieuw leven ingeblazen en met drie jonge medewerkers en een consultancy partner is in mei 2016 de UK direct naar S/4Hana overgegaan met FI/CO, MM/SD en Workmanager Aftersales. Januari 2017 waren ook de meeste buitenlandse branchekantoren over naar S/4 in een private cloud. November van dit jaar moet ook de fabriek en de Nederlandse kantoren over naar S/4. Geesinknorba is van plan Bizagi, een tool voor BPM en workflow te gebruiken bij de implementatie van de processen in de fabriek.


VNSG

Van het lidmaatschap van de VNSG verwachten Wietze en Ruurd uitwisseling van kennis, ervaring en tips & tricks. De SAP-projectleden zijn op de mogelijkheden gewezen. Buitenlandse collega’s kunnen hier minder eenvoudig gebruik van maken, de website is bijvoorbeeld niet in het Engels beschikbaar. Probleem is het verkrijgen van lokale kennis voor bijvoorbeeld financiële rapportage in Frankrijk, Engeland of Spanje.

Wietze Dam, en Ruurd de Jong