Interview & tekst | Ton Verheijen
Fotografie | Doroté van der Heijden
De VNSG staat midden tussen de partijen als strategisch en tactisch topbeïnvloeder van SAP, als vertegenwoordiger en verbinder van gebruikers èn als kennisplatform voor de hele community. Dat betekent: goed luisteren, hoofd- en bijzaken scheiden, navigeren en koers bepalen. Deze taak is aan Rob van der Marck en Hans de Labije. In dit artikel reflecteren zij op actuele ontwikkelingen.
Het vroege voorjaar is een goed moment om even ‘pas op de plaats’ te maken voor directeur Rob van der Marck en adjunct-directeur Hans de Labije van de VNSG. Noem het een moment van bezinning. Er is veel gebeurd in 2017 en het programma voor 2018 zit overvol. Wat ging goed? Wat kan beter? Wat zijn de plannen en verwachtingen? En hoe kunnen VNSG-leden het best gefaciliteerd worden in het snel veranderende IT-landschap?
De technologie wordt steeds complexer. Ondertussen moeten bedrijven hun business vernieuwen. De keuzes die zij op het vlak van IT kunnen maken, zijn bijna niet meer te tellen. En er komen steeds nieuwe ontwikkelingen bij. Neem bijvoorbeeld blockchain. Bedrijven willen weten of ze daar (n)iets mee moeten. Keuzes en nog eens keuzes. Kortom: VNSG-leden hebben meer dan ooit behoefte aan een vereniging die hen helpt hun IT-strategie te bepalen. Hierbij de aandachtspunten op een rijtje.
Belangenbehartiging
Indirect gebruik van SAP is al langer een pijnpunt. Betalen voor licenties als je niet rechtstreeks werkt via de user interface van SAP, roept nogal wat onduidelijkheid op. Wat dit betreft zijn er overigens wel stappen gezet in 2017. Tijdens het congres SAPPHIRE, op 16, 17 en 18 mei 2017 in Orlando (Florida) kondigde CEO Bill McDermott van SAP wijzigingen aan in de licensering van indirect gebruik. SAP onderkent het probleem en heeft daaraan een vervolg gegeven door in juli 2017 een whitepaper te publiceren met drie scenario’s voor indirect gebruik. Bovendien heeft SAP het Licensing Transparency Center opgericht, waartoe mensen met vragen zich kunnen wenden.
“Het is een goede eerste stap”, aldus Van der Marck, die spreekt over “een tussenstation voor een completere oplossing straks”. Hij verwacht meer nieuws in het tweede kwartaal van 2018 en hoopt op “een eenduidige set van regels” om vervelende verrassingen en extra kosten voor leden te voorkomen. Van der Marck: “SAP onderzoekt nu wanneer wel en niet moet worden betaald. De bedoeling is dat indirect gebruik straks gemeten kan worden. Wij vinden wel dat klanten die goed gelicenseerd waren straks niet méér moeten gaan betalen door een expliciet meetmodel.”
Zakendoen met SAP
Een tweede punt van aandacht op internationaal gebied is ease of doing business. Hoe wordt zakendoen met SAP ervaren? Wat is de relatie tussen SAP en de klanten? Is het een hechte partnerrelatie? Een ‘normale’ relatie zoals klanten en leveranciers die gewoonlijk hebben? Of hebben klanten eigenlijk het gevoel dat SAP vooral geld wil verdienen? Om daarachter te komen, hield de VNSG een enquête. Daar rolde een signaal uit dat stemt tot nadenken. Uit de enquête blijkt dat 40 procent van de leden een ‘normale klantrelatie’ ervaart, 30 procent heeft het gevoel dat SAP vooral winst wil maken en slechts 20 procent beschouwt de relatie als hecht en solide. Volgens De Labije moeten we concluderen dat er ruimte is voor verbetering. De contacten worden als te vluchtig ervaren, mogelijk door een te hoog verloop onder SAP-accountmanagers.
Van der Marck: “Vertrouwen is de basis voor de vernieuwingen die bedrijven nu moeten doorvoeren. Bij te weinig vertrouwen is het makkelijker dan ooit om over te stappen naar een andere leverancier gezien de opkomst van de cloud. Over deze ontwikkelingen hebben we contact met SAP, ook tijdens onze jaarlijkse bezoeken aan Walldorf. Onze indruk is dat dit serieus wordt opgepakt. Kijk, hun beurskoers is sterk. Dat zou een reden kunnen zijn om hun strategie niet te veranderen. Toch geven ze aan dat ze maatregelen willen nemen. Maar goed, nu moeten ze woorden omzetten in daden. Wat gaan ze doen om het vertrouwen te versterken? Dan kom je bijvoorbeeld uit bij incentives voor accountmanagers. Hoe worden die mensen beloond? Als zulke structuren stabieler worden, blijven klanten langer en wordt het contact als minder vluchtig ervaren.”
Nieuwe communities
Na enkele jaren van daling is het ledenaantal van de VNSG al enkele jaren redelijk stabiel. Groei hangt in de lucht. Het binden van nieuwe communities blijft een belangrijk aandachtspunt. De samenwerking met cloud-bedrijven als Ariba, SuccesFactors en Hybris kan nog beter ondanks de toenadering die is gezocht. Positieve uitzondering is de in 2017 opgerichte focusgroep Business ByDesign. SAP Business ByDesign is een cloud-based ERP-oplossing die aanvankelijk is ontwikkeld voor groeiende middelgrote bedrijven, dochterondernemingen en lokale instellingen in de publieke sector.
SAP Business ByDesign integreert zo’n beetje alles wat er in een bedrijf te integreren valt, zoals finance, accounting, HR, sales, inkoop, klantenservice en supply chain management. De Labije over de nieuwe focusgroep Business ByDesign: “Die is onder leiding van PostNL al verschillende keren bij elkaar gekomen. Dat loopt goed. Wij als VNSG faciliteren dat. Hier zie je onze rol als verbinder van mensen in de SAP-wereld. Onze toegevoegde waarde als samenbrenger van de juiste partijen proberen we te leveren door goed te luisteren naar wat er leeft onder leden en niet-leden, en door actief, en als het even kan realtime, te communiceren.”
Learning Hub
De Learning Hub begint uit te groeien tot een succesverhaal. Deze online leeromgeving van SAP, waar alle cursussen en trainingen beschikbaar zijn, werd in 2016 al ontsloten voor een veel grotere gebruikersgroep. De VNSG sleepte destijds een aantrekkelijk tarief uit het vuur voor leden. Vele ‘kleintjes’ werden samengebracht tot één grote partij en iedereen kon profiteren van de enorme korting. In 2017 konden maar liefst 955 leden profiteren van het lage tarief. In een en hetzelfde abonnement hebben zij ongelimiteerd toegang tot alle trainingen. De Labije: “Voor hen hebben we gefungeerd als inkooporganisatie.”
Met dit aantrekkelijke tarief heeft de VNSG haar rol goed uitgespeeld. De rol als verbinder zien we ook terug in bijdrages aan thema-evenementen, online communitybuilding, ontsluiting van kennis binnen de focusgroepen door blogs (gekoppeld aan digitale marketing) en de verhoogde aanwezigheid in de media. In 2017 verschenen er onder meer artikelen in Computable, AGconnect, IoT Journaal, CIO.nl en BI-Platform.nl. Uiteraard zijn deze persmomenten goed voor de naamsbekendheid en de aanwas van nieuwe leden. Bovendien geven ze de inhoudelijke rol van de VNSG binnen de SAP-community aan.
Kennis aanbieden
De IT-wereld is turbulent en in beweging. Continu verschijnen er nieuwe technologische ontwikkelingen op het toneel. We kenden al AI, machine learning en IoT. Daar kwam in 2017 onder meer blockchain bij. Ook in 2018 zullen er nieuwe ontwikkelingen zijn. De Labije licht toe: “We zien dat onze leden worstelen met de adoptie van nieuwe technologie. Zij zoeken hun weg in de complexiteit en het maken van keuzes. Ondertussen voelen ze de noodzaak tot businesstransformatie. Bedrijven willen en moeten dingen anders doen. Hoe kan IT daarbij helpen? Met die insteek wil de VNSG bredere en diepere kennis aanbieden in onze thema-middagen, workshops en kennissessies.”
Het ‘met elkaar in contact brengen’ van professionals verandert ook. De Labije: “Vroeger hadden we one size fits all. Nu denken we meer in doelgroepen, waar we realtime contact mee zoeken. Denk aan IT-architecten, enterprise-architecten, executives en young professionals. Zij willen bijvoorbeeld weten wat ze met IoT kunnen en moeten. IoT kom je overal tegen. Maar wie past het nou daadwerkelijk toe? Misschien is de conclusie wel dat ze er niks mee moeten. Ook dat is een belangrijk inzicht. Aan dit soort inzichten dragen we bij met informatie, bewustwording, concrete klantervaringen en informatie over producten als SAP Leonardo, waarmee innovatie wordt aangejaagd.”
Connect to Innovate
Op 3 en 4 oktober 2017 vond het jaarcongres Connect to Innovate plaats. Het programma zag er gelikt uit, met een inhoudelijk sterke line up en inspirerende keynotes van onder meer Jim Stolze (innovator), Richard van Hooijdonk (futurist) en Martijn Lofvers (supply chain trendwatcher). Klinkende namen! Toch werd het beoogde aantal deelnemers van 1.500 niet gehaald (op honderd na). De beoordeling van de deelnemers was overigens goed.
Van der Marck: “Dit was de eerste keer dat we het event hebben georganiseerd samen met SAP. De organisatie was goed en over de inhoud waren we heel tevreden. De doelstellingen hebben we onvoldoende gehaald, en de identiteit en rol van de VNSG is op de achtergrond geraakt. We zijn nu goed aan het kijken hoe we de doelstellingen van het event gaan halen, want Connect to Innovate zal er weer komen in oktober 2018. We hebben dus nog wel het een en ander te doen dit jaar.”