Tips & Tricks


SAP Master Data Governance

Workflow | Avelon|Sander van der Wijngaart

In het verleden hebben veel organisaties maatwerkoplossingen ontwikkeld voor het optimaliseren van processen rondom SAP master data management. Hierbij werden veelal klantspecifieke workflow oplossingen ontwikkeld voor de goedkeuringsprocessen rondom het indienen, verrijken en goedkeuren van master data aanvragen. Inmiddels heeft SAP een volwaardig standaard alternatief ontwikkeld: SAP Master Data Governance (MDG). SAP MDG is een geavanceerde, out-of-the-box oplossing voor stamgegevensbeheer voor het centraal onderhouden, wijzigen en distribueren van stamgegevens. Hierbij wordt gebruik gemaakt van vele in SAP aanwezige technologieën zoals Workflow, Fiori, BRFPlus etc. In de toelichting van deze tip wordt verder ingegaan op de functionaliteit van SAP MDG en gebruikte technologieën. Lees meer



MRS in het dagelijks gebruik

EAM | IDEO | Maarten Voogt

Het maken van een planning dient snel en efficiënt te gaan. Dit geeft de planners meer ruimte om de gemaakte planning te optimaliseren. En dit laatste zal uiteindelijk zorgen voor kostenbesparingen, kortere oplostijden en een hogere klanttevredenheid.

In de editie van juni is al een aantal tips over het snel plannen van taken in MRS gedeeld. Maar er zijn altijd zaken die niet kunnen worden gepland door middel van een taak. Hierbij kun je denken aan verlof, teamdagen of vergaderingen. Voor de planner is het essentieel dat alle zaken die invloed hebben op de planning daarin ook worden opgenomen. In MRS zijn hiervoor tijdtoewijzingen beschikbaar. Met tijdtoewijzingen kunnen planners een complete planning opzetten zonder dat voor elke actie een taak is vereist.

Veel planners kennen al wel een manier om zo’n tijdtoewijzing aan te maken. Echter zijn er zoals bekend meerdere wegen die naar Rome leiden, waarbij de ene weg naar Rome korter is dan de andere.. Wil je weten wat de kortste weg is? Lees meer




Digital connected assets

EAM | Magnus Blue | Johan Amsing

Organisaties krijgen steeds meer te maken met het verwerken van asset data, mede gevoed door een toename van gegevensuitwisseling van asset data. Dit brengt nieuwe kansen met zich mee, ook in onderhoudswereld; hoe kan deze datastroom het beste ingezet worden voor het tijdig en het juist uitvoeren van onderhoud, optimaliseren van onderhoudsstrategieën en bij het verbeteren van de prestaties van de assets tegen de laagst mogelijke kosten. In deze tip gaan wij in op hoe SAP omgaat met het integreren van de digitale met fysieke werkelijkheid via de nieuwe Asset Management Suite van SAP. Lees meer



Toekomst van een ABAP ontwikkelaar

Technologie & Integratie | NL4B | Robert Eijpe

Na mijn bezoek aan de SAPPHIRE 2018 in Orlando is het mij duidelijk geworden dat de werkzaamheden van de traditionele ABAP ontwikkelaar de aankomende jaren drastisch gaat veranderen. In deze tip zal ik aangeven waarom mij dit duidelijk is geworden en welke eerste stappen een ABAP ontwikkelaar kan nemen om hierop voorbereid te zijn. Lees meer





Een goede volgorde van testen:

deelgebied 4 Rapportages

Testen | PTWEE | Henk van de Wardt 

De gemiddelde doorlooptijd voor een SAP project volgens de ASAP-methode is 18 maanden. Daarvan is ongeveer 9 maanden voor de realisation en final preparation fase. In deze periode moeten de deelgebieden inrichting, conversie, interfaces, rapportages en ketenacceptatie (h)erkend worden en in de juiste volgorde worden uitgevoerd. Wordt deze volgorde genegeerd dan is de kans bijzonder groot dat het SAP project in een inefficiënte vicieuze cirkel van testen, hertesten en regressietesten terecht komt.

In onze vorige VNSG tips is aangegeven dat het efficiënt functioneel testen binnen SAP-projecten leunt op de juiste volgorde van de deelgebieden: inrichting, conversie, interfaces, rapportages, keten acceptatie en productie acceptatie. Deze VNSG tip gaat in op het vierde deelgebied: Rapportages. Lees meer





Engaging risk: Een risicobewuste cultuur dankzij GRC-tools

Security & Control/GRC | EY | Werner van Haelst

Er wordt veel gepubliceerd over governance, risk & compliance (GRC). Afgezien van verschillende interpretaties en wetenschappelijke publicaties hierover de afgelopen jaren, is volgens ons vooral deze vraag belangrijk: op welke praktische wijze kunnen organisaties GRC onderdeel maken van de dagelijkse praktijk? Het antwoord hierop is ‘engaging risk’, het betrekken van de gehele organisatie bij governance, risk & compliance (GRC). Dit kan worden bereikt door:

A.   het verbeteren van de ‘user experience’ van de SAP GRC-tooling;

B. het integreren van de GRC-vereisten in de cultuur van de organisatie;

C. het opleveren van de juiste vorm van de (risico) business intelligence-informatie vanuit de core SAP systemen.

Lees meer




Je eigen SAP PO Discover Agent

Orchestration & BPM | Creetion |Rick Kelder

Wijzigingen binnen SAP PO hebben vaak impact op meerdere plekken. Een bedrijf wat echt in control wilt zijn moet daarom goed weten op welke plekken de wijziging impact heeft. Documentatie is vaak echter een issue en wordt vaak niet vastgelegd of wordt simpelweg vergeten. Om deze reden is het verstandiger om het principe van discovery toe te passen. Discovery is een term die gebruikt wordt om een agent autonoom informatie te laten verzamelen. In dit geval gaat het dus om het autonoom verzamelen van informatie over het PO-landschap. In een aantal stappen ga ik uitleggen hoe we dit realiseren en hoe we het kunnen gebruiken. Lees meer




SAP Marketing Cloud: Creëer een bredere en consistente lead nurture ervaring

Cloud | Acorel | Remco Jansen

SAP Marketing Cloud (voorheen SAP Hybris Marketing Cloud) biedt een uitgebreide set marketingtools die u kunt gebruiken om leads en activiteiten in sales te creëren. De scenario's: Lead campagnes, Call qualification en Marketing-Driven Sales Enablement worden vaak gebruikt bij het uitvoeren van Lead Management binnen SAP Marketing Cloud. Maar hoe kunt u uw waardevolle leads koesteren door de verschillende fasen van uw verkoopcyclus? In deze Cloud tip laat ik u zien hoe dit wordt ondersteund in SAP Marketing Cloud. Lees meer